piątek, 15 maja 2020

W świecie wierszy Juliana Tuwima

Dziś przed nami sporo różnych zadań. Zaczniemy od kolejnej porcji wierszy: "Taniec", "Warzywa" i "Rzepka".

"Taniec"
Wysłuchajcie wiersza. Następnie skorzystajcie z wstawionego tekstu, by wykonać zadanie znajdujące się pod wierszem.


W wierszu odszukaj wszystkie rzeczowniki i zapisz je w zeszycie w kolejności alfabetycznej.

"Taniec"

Skoczył stołek do wiaderka,
Zaprosił je do oberka,
Dzbanek z półki - hyc na ziemię:
"Ja niegorszy! Poproś-że mię!"

A za dzbankiem talerz skoczył,
Dokoluśka się potoczył,
Piec, choć grubas, złapał kija
I ochoczo nim wywija.

Biedna miotła w kącie stoi,
Też by chciała, lecz się boi,
Bo jak w tańcu się rozluźni,
To ją będą zbierać później.

Tańczy skrzynia i siekiera,
Aż się miotle na płacz zbiera.
Już nie może ustać dłużej
I tak pląsa, aż się kurzy!




"Warzywa"
Wysłuchajcie drugiego wiersza.

Ciekawa jestem czy zapamiętaliście wszystkie wymienione w wierszu warzywa :)
Były to kartofle, buraki, marchewka, fasola, kapusta, pietruszka, selery i groch. Jak myślicie co kucharka planowała ugotować? Odpowiedź zapiszcie w zeszycie.

"Rzepka"
To już ostatni wiersz na dzisiaj. Z pewnością go znacie, jednak posłuchajcie.


Zastanówcie się jaki morał niesie ten wiersz?

Zwróćcie uwagę na to, że do pomocy, poza babcią i wnuczkiem, zjawiły się zwierzęta, które naturalnie raczej za sobą nie przepadają. Mówi się, że ktoś żyje ze sobą jak pies z kotem. No i przecież bociany żywią się między innymi żabami. Jednak wszyscy proszeni o pomoc zapominali o tym co ich dzieli i chętnie pomagali, dzięki czemu osiągnęli wspólny sukces.

Zastanówcie się, który z tych trzech wierszy spodobał się Wam najbardziej. Mały rysunek do tego wiersza wykonajcie w miejscu, które wskazuje strzałka. Pod spodem zapiszcie jego tytuł.



Możecie zrobić krótką przerwę jeśli macie ochotę i wróćcie do dalszej części lekcji.

Wiecie już co nieco o Julianie Tuwimie i o jego wierszach. Do wykonania kolejnego zadania będzie Wam potrzebna strona z lekturnika. O właśnie ta:


Na tej stronie przygotujcie mały plakat o autorze. Jakie informacje mogą się tam znaleźć?

* Co w jego życiorysie Was zaskoczyło?

* Czym się interesował?

* Co wiecie o jego rodzinie?

* Jakim był bratem, a jakim uczniem?

* Jakie napisał wiersze?

Plakat urozmaićcie rysunkami.

W zeszycie:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz