poniedziałek, 18 maja 2020

Bohaterowie wierszy Juliana Tuwima

Witajcie w poniedziałek :)

Dziś ostatni dzień naszych spotkań z Julianem Tuwimem i jego wierszami. Poznamy trzech niezwykłych bohaterów w wierszach "O panu Tralalińskim", "Pan Maluśkiewicz i wieloryb", "Rycerz Krzykalski".

Zacznijmy od pana Tralalińskiego. Wysłuchajcie wiersza.


Czy pamiętacie czym jest rodzina wyrazów?

Rodzina wyrazów, inaczej wyrazy pokrewne, mają wspólny rdzeń, czyli wywodzą się od jednego wyrazu podstawowego. 

Tak jak na przykładzie rodziny bohatera naszego wiersza. Od wyrazu trala autor stworzył całą rodzinę: Traliliński, Tralalona, Tralalurka, Tralalinek itd.

Zapiszcie w zeszycie rodzinę wyrazów do wyrazu wiatr.



Czas na kolejny wiersz i kolejnego bohatera. Będzie nim pan Maluśkiewicz. Wysłuchajcie wiersza bardzo uważnie. Skupcie się na osobie bohatera i jego przygodach.


Do wykonania kolejnego zadania będzie Wam potrzebna karta z lekturnika. Jeśli nie macie możliwości jej wydrukować po prostu ją narysujcie.

Głównym bohaterem wiersza jest oczywiście pan Maluśkiewicz.

W ramce narysujcie jego portret. Jak Wy wyobrażacie sobie, że mógłby wyglądać.

Na kartce pod portretem napiszcie czego dowiedzieliście się o wyglądzie pana Maluśkiewicza.

Na kartce obok wypiszcie jego cechy, czyli jaki on był.



I ostatni wiersz na dzisiaj - "Rycerz Krzykalski". Posłuchajcie go. 


Następnie wypiszcie z niego wyrazy z rz. W zeszycie, jeden pod drugim. Obok każdego wyrazu zapiszcie zasadę, która mówi nam o tym, dlaczego w tym wyrazie piszemy rz.

Rycerz Krzykalski

Oto rycerz Krzykalski,
Spójrzcie, co za mina!
Zdarzyło się mu kiedyś
Złapać Tatarzyna.

Krzyczy: "Hura! To moja
Odwaga i męstwo!
Wróg w niewoli! Ja górą!
Odniosłem zwycięstwo!

Nieustraszony jestem,
Więc natarłem zbrojnie!
Hura! Hura! Jam pierwszy
Śmiałek na tej wojnie!

Któż by się mógł porównać
Z takim bohaterem?
Niech tu sam król przyjedzie
Z największym orderem!

Dla mnie wszystkie zaszczyty!
Dla mnie cześć i chwała!
Złapałem Tatarzyna!
Zdobyłem trzy działa!"

Więc krzyczą mu:
"Przyprowadź tego Tatarzyna!"
A Krzykalski: "Nie mogę,
Bo mnie za łeb trzyma!"


Który z dzisiejszych wierszy podobał Wam się najbardziej? Narysujcie do niego mały obrazek w ramce, którą wskazuje strzałka. W czwartej ramce, która zostaje, zróbcie rysunek do wybranego przez Was wiersza. Pamiętajcie o zapisaniu tytułów pod każdym obrazkiem.


I ostatnie zadanie. Uzupełnijcie pozostałą kartę z lekturnika wybierając dowolny wiersz.

I to już koniec naszego spotkania z Julianem Tuwimem.

Ćwiczenia do sprawdzenia:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz